Ben je al gratis geregistreerd? Dan kun je direct inloggen.

Inloggen

Je bent er bijna!

Registreer je hier gratis bij het Expertisecentrum Kinderopvang om daarna direct toegang te krijgen tot onze praktische Wegwijzers, gratis webinars en Pedagogisch Kaders.

Gratis registreren

    Registreren

    Inloggen

    Expertisecentrum Kinderopvang homepage
    Hoofdmenu
    • Home
    • Pedagogische Kennisbasis
    • Bibliotheek
      • Wetenschappelijke bronnen
      • Praktijkvoorbeelden
      • Tools
      • Wegwijzers
      • Webinar terugkijken
      • Kernwoorden
      • Podcasts
      • Blogs
      • Lees- en luistertips
      • Onderzoeken
      • Publicaties
      • Berichten
      • Pedagogisch kader
      • Kaartenset bestellen
    • Agenda
    • PiB
      • Belanghebbenden
      • Betrokkenen
      • Toekomstmakers
      • Wetenschappers
      • Over het Expertisecentrum
      • Werkwijze
      • Team
      • Investeren in kwaliteit
      • Ook bijdragen?
      • Oprichting
      • Georganiseerde evenementen
      • Privacyverklaring
      • Contact
    • Contact

    Wetenschappelijke bronnen

    De kennisbasis is gebaseerd op wetenschappelijke bronnen en praktijkervaringen. Hieronder vind je een overzicht van de gebruikte wetenschappelijke bronnen. Iedere bron is voorzien van een kern en een uitwerking. De kern geeft een kort beeld van de belangrijkste inzichten uit de bron, daarna volgt een uitwerking die nog meer inzicht geeft. In veel gevallen is ook de oorspronkelijke bron te downloaden.

    • Alle
    • Autonomie kind
    • Baby's
    • Bewegen
    • Bewegen
    • BSO
    • Buitenruimte
    • Diversiteit en inclusie
    • Doorgaande lijn
    • Dreumes
    • Duurzaamheidspedagogiek
    • Educatieve kwaliteit
    • Emotionele kwaliteit
    • Emotionele veiligheid
    • Executieve functies
    • Exploratie
    • Groepsdynamica
    • Horizontale groep
    • Interactievaardigheden
    • Interventies
    • Kinderparticipatie
    • Kwaliteit
    • Loose parts
    • Motorische ontwikkeling
    • Omgeving
    • Onderlinge interacties
    • Pedagogische basisdoelen
    • Pedagogische kwaliteit
    • Peuters
    • Positieve gedragsondersteuning
    • Proceskwaliteit
    • Professionalisering
    • Programma en activiteitenaanbod
    • Relatie kind en professional
    • Responsieve sensitiviteit
    • Risicovol spel
    • Samenwerken ouders
    • Samenwerking onderwijs
    • Sociale competenties
    • Spel & spelbegeleiding
    • Structurele kwaliteit
    • Taalontwikkeling
    • Talentontwikkeling
    • Verticale groep
    • Zelfregulatie
    • Zorgkinderen
    Kennisbasis
    • Alle
    • Algemeen
    • Autonomie kind
    • Begeleiden interacties
    • Betekenisvolle dagelijkse overdracht
    • Bewegen
    • Bonaire
    • BSO
    • Buitenruimte
    • Diversiteit en inclusie
    • Doorgaande lijn
    • Duurzaamheidspedagogiek
    • Groepsdynamica
    • Natuur als pedagogische ruimte
    • Omgeving: ruimte, inrichting en materialen
    • Pedagogische kwaliteit
    • Pedagogische kwaliteit verticale groep
    • PiB
    • Positieve gedragsondersteuning
    • Relatie kind en professional
    • Risicovol spel
    • Samenwerken met ouders
    • Spel & spelbegeleiding
    • Talentontwikkeling
    • Zelfredzaamheid

    Teacher–child relationships from an attachment perspective.
    Verschueren, K. & Koomen, H.M.Y. | 2012

    Versterken van lerarenrelaties met drukke kinderen via reflectie
    Spilt, J.L., Koomen, H.M Y., Thijs, J.T., van der Leij, A. | Februari 2025

    Teachers, afterschool program staff, and mothers: Relationships with key adults and children’s adjustment in early elementary school.
    Liu, Y., Simpkins, S. D., & Vandell, D. L. | 2022

    Van opvang naar school: voorspellers van zelfregulatie en sociaal welbevinden
    Fukkink, R.G., Sluiter, R.M.V., & Fekkes, M. | 2024

    Comparing center-based with home-based child care: Type of care moderates the association between process quality and child functioning.
    Sluiter, R. M. V., Fekkes, M., & Fukkink, R. G. | 2023

    Meta-analysis and common practice elements of universal approaches to improving student-teacher relationships.
    Kincade, L., Cook, C., & Goerdt, A. | 2020

    Using relationship-focused reflection to improve teacher–child relationships and teachers' student-specific self-efficacy.
    Bosman, R. J., Zee, M., de Jong, P. F., & Koomen, H. M. Y. | 2021

    The influence of affective teacher–student relationships on students’ school engagement and achievement: A meta-analytic approach.
    Roorda, D. L., Koomen, H. M. Y., Spilt, J. L., & Oort, F. J. | 2011

    Affective teacher—student relationships and students' externalizing behavior problems: A meta-analysis.
    Lei, H., Cui, Y., & Chiu, M. M. | 2016

    The teacher’s invisible hand: A meta-analysis of the relevance of teacher—student relationship quality for peer relationships and the contribution of student behavior.
    Endedijk, H. M., Breeman, L. D., van Lissa, C. J., Hendrickx, M. M. H. G., den Boer, L., & Mainhard, T. | 2022

    The role of affective teacher–student relationships in bullying and peer victimization: A multilevel meta-analysis.
    ten Bokkel, I. M., Roorda, D. L., Maes, M., Verschueren, K., & Colpin, H. | 2023

    The potential of green schoolyards for healthy child development: A conceptual framework
    Jeannette Prins, Femke van der Wilt, Chiel van der Veen en Dieuwke Hovinga | November 2022

    Effectiveness of the PLAYgrounds for Toddlers program on amount, types and intensity of physical activity in playgrounds of Dutch preschools
    Martinette T. Streppel, Nicole Toussaint, Sandra Mul, Anita Schreurs, Ruben G. Fukkink, Peter J. Weijs en Mirka Janssen | 2019

    Effect and process evaluation of a preschool- based intervention to promote an early childhood education and care teacher-parent partnership about healthy behaviours in children: Study protocol for the cluster randomised controlled trial CO-HEALTHY
    Nicole Toussaint, Martinette Streppel, Sandra Mul, Meryem Gunduz, Marloes van Verseveld, Mirka Janssen, Peter Weijs, Ruben Fukkink | Februari 2023

    Bewegingsbanen, bobbelbanen en freerunningtracks. Van peuter tot bovenbouw
    Wim van Gelder en Mirka Janssen | Oktober 2022

    Kleuters in beweging!
    Pim Koolwijk, Mirka Janssen en Sanne de Vries | April 2022

    De rol van de begeleider tijdens het buitenspelen
    Steven Mauw, Wim van Gelder, Bastiaan Goedhart en Mirka Janssen | Juni 2024

    De vijf knoppen voor kwalitatief goed buitenspelen op de basisschool
    Mirka Janssen en Steven Mauw | Juni 2024

    Policy, systems, and environmental interventions addressing physical activity in early childhood education settings: A systematic review
    Cody Neshteruk, Sarah Burkart, Emily W. Flanagan, Emily Melnick, Courtney Luecking en Chelsea L. Kracht | 2023

    Interventions to improve child physical activity in the early childhood education and care setting: An umbrella review.
    Melanie Lum, Luke Wolfenden, Jannah Jones, Alice Grady, Hayley Christian, Kathryn Reilly en Sze Lin Yoong | 2022

    Can guidance during play enhance children’s learning and development in educational contexts? A systematic review and meta-analysis.
    Kayleigh Skene, Christine O’Farrelly, Elizabeth Byrne, Natalie Kirby, Eloise Stevens en Paul Ramchandani. | 2022

    Onderzoeksresultaten van verbanden tussen doen-alsof spel en zelfregulatie
    Laura Berk | 2018

    ECE teachers’ views on play-based learning: a systematic review
    Jarmila Bubikova-Moan, Hanne Næss Hjetland en Sabine Wollscheid | 2019

    The impact of pretend play on children's development: A review of the evidence
    Angeline Lillard, Matthew Lerner, Emily Hopkins, Rebecca Dore, Eric Smith, Carolyn Palmquist | 2013

    Nature play in early childhood education: A systematic review and meta ethnography of qualitative research
    Jannet Prins, Femke van der Wilt, Chiel van der Veen en Dieuwke Hovinga | 2022

    ‘The playing-exploring child’: Reconceptualizing the relationship between play and learning in early childhood education
    Monica Nilsson, Beth Ferholt en Robert Lecusay | 2017

    Onderwijs aan jonge kinderen. Intersubjectiviteit als onderlegger voor ontwikkeling
    Annerieke Boland | 2015

    Guided play: Where curricular goals meet a playful pedagogy
    Deena Skolnik Weisberg, Kathy Hirsh-Pasek en Roberta Michnick Golinkoff | 2013

    Door het oog van de professional: Een kwalitatief onderzoek naar de integratie van het thema bewegen in de kinderopvang.
    Marthe Westerbroek, Sanne Veldman en Amika Singh | 2024

    Beweegmonitor Kinderopvang 2022: Vragenlijst over bewegen op het kinderdagverblijf en de buitenschoolse opvang.
    Sanne Veldman, Marthe Westerbroek en Amika Singh | 2023

    Systematic review of educator behaviours associated with physical activity of early years children
    Chris Wright, Sarah Kirkhope en E. Jean Buckler | 2024

    Correlates of children's objectively measured physical activity and sedentary behavior in early childhood education and care services: A systematic review
    Karen L Tonge, Rachel A Jones en Anthony D Okely | 2016

    Correlates of physical activity in 0‑ to 5‑year‑olds: A systematic umbrella review and consultation of international researchers
    Jelle Arts, Elizabeth Drotos, Amika Singh, Mai Chinapaw, Teatske Altenburg en Jessica Gubbels | 2023

    Correlates of gross motor competence in children and adolescents: A systematic review and meta-analysis
    Lisa M. Barnett, Samuel K. Lai, Sanne L. C. Veldman, Louise L. Hardy, Dylan P. Cliff, Philip J. Morgan, Avigdor Zask, David R. Lubans, Sarah P. Shultz, Nicola D. Ridgers, Elaine Rush, Helen L. Brown en Anthony D. Okely | 2016

    The mountain of motor development: A metaphor
    Jane Clark en Jason Metcalfe | 2002

    A developmental perspective on the role of motor skill competence in physical activity: An emergent relationship
    David F. Stodden, Jacqueline D. Goodway, Stephen J. Langendorfer, Mary Ann Roberton, Mary E. Rudisill, Clersida Garcia en Luis E. Garcia | 2008

    WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour for children and adolescents aged 5–17 years: summary of the evidence
    Jean-Philippe Chaput , Juana Willumsen, Fiona Bull, Roger Chou, Ulf Ekelund, Joseph Firth, Russell Jago, Francisco B. Ortega en Peter T. Katzmarzyk | 2020

    Physical activity and prospective associations with indicators of health and development in children aged
    Sanne L. C. Veldman, Mai J. M. Chin A Paw en Teatske M. Altenburg | 2021

    Curriculum alignment and progression between Early Childhood Education and Care and Primary School: A brief review and case studies.
    Organization for Economic Cooperation and Development | 2019

    Kwaliteit voorschoolse educatie 2022
    Inspectie van het Onderwijs | 2023

    Researching effective pedagogy in the early years
    Iram Siraj-Blatchford, Kathy Sylva, Stella Muttock, Rose Gilden en Danny Bell | 2002

    Prevalence and prediction of kindergarten-transition difficulties
    Hui Jiang, Laura Justice, Kelly M. Purtell, Tzu-Jung Lin en Jessica Logan | 2021

    Who benefits? Head start directors’ views of coordination with elementary schools to support the transition to kindergarten
    Kyle DeMeo Cook, Rebekah Levine Coley, & Kathryn Zimmermann | 2019

    Rapportage innovatiecentrum Heerlen. ‘Kijken in elkaars keuken’ ten behoeve van samenwerking tussen peuteropvang en basisschool.
    Loes van Druten en Annemarie van Langen | 2021

    Promoting content-enriched alignment across the early grades: A study of policies & practices in the Boston Public Schools
    Meghan P. McCormick, Christina Weiland, JoAnn Hsueh, Michelle Maier, Rama Hagos, Catherine Snow, Nicole Leacock, en Laura Schick. | 2020

    Academics of the Early Primary Grades: Investigating the Alignment of Instructional Practices from Pre-K to Third Grade
    Laura M. Justice, Hui Jiang, Kelly Purtell, Tzu-Jung Lin, T.J. en Arya Ansari | 2022

    Preschool and kindergarten teachers’ beliefs about early school competencies: Misalignment matters for kindergarten adjustment
    Tashia Abrya, Scott Latham, Daphna Bassok en Jennifer LoCasale-Crouch | 17 januari 2015

    Alignment and misalignment of classroom experiences from Pre-K to kindergarten
    Virginia E. Vitiello, Robert C. Pianta, Jessica E. Whittaker en Erik A. Ruzek | 11 Oktober 2019

    De peuter-kleuter-groep: Peuters, kleuters, leerkrachten en pedagogisch medewerkers in beeld
    Ruben Fukkink, Pauline Slot, Merel Breedeveld en Loes Leistra | 2023

    Condities voor kwaliteit in kindvriendelijke overgang
    B. Dekker, M.C. Paulussen-Hoogeboom, M. de Weerd, IJ. Jepma en J. Kruiter | 2016

    Ouderbetrokkenheid bij de overdracht. De rol van ouders bij de overgang van hun kind naar de basisschool.
    Hester Fukkink, Karin Hoogeveen en Paulien Muller | 2016

    De aansluiting tussen voor- en vroegschoolse educatie en tussen vroegschoolse educatie en groep 3
    Annemiek Veen, Merlijn Karssen, Maartje van Daalen, Jaap Roeleveld, Brigit Triesscheijn en Dorothé Elshof | 2013

    Verbeteren start in het basisonderwijs. Een wetenschappelijk kader.
    IJsbrand Jepma en Karin Vander Heijden | 2022

    Outdoor experiences and sustainability
    Heather Prince | 2017

    How young children explore, follow and impose rules during object-oriented play: a multiple case study
    Elizabeth Wynberg, Femke van der Wilt, Annerieke Boland, Maartje Raijmakers en Chiel van der Veen | april 2024

    Refocusing environmental education in the early years: A brief introduction to a pedagogy for connection
    Alexia Barrable | 2019

    Naar een groene pedagogiek
    Kees Both | 2008

    Opvoeden in een opwarmend klimaat.
    Tom van Yperen | 2022

    Pedagogiek over hoop. Het onmiskenbare belang van optimisme in opvoeding en onderwijs.
    Micha de Winter | 2017

    Children's use of retreats in family child care homes
    Nancy Weinberger | 2006

    Exploring childcare spaces. Young children’s exploration of the indoor play space in center-based childcare.
    Ine van Liempd | 2018

    Effects of toys on the play quality of preschool children: Influence of gender, ethnicity, and socioeconomic Status
    Jeffrey Trawick-Smith, Jennifer Wolff, Marley Koschel en Jamie Vallarelli | 2015

    The physical indoor environment in ECEC settings: children’s well-being and physical activity
    Ole Johan Sando | 2019

    Group size and storybook reading: Two-year-old children's verbal and nonverbal participation with books
    Laurelle Phillips en Sandra Twardosz | 2003

    The effects of visual boundaries in two-year -olds' playrooms
    Alain Legendre en Anne-Marie Fontaine | 1991

    The relation between the ratio of children per activity area and off-task behavior and type of play in day care centers
    Elyse Kantrowitz en Gary Evans | 2004

    Play equipment, physical activity opportunities, and children's activity levels at childcare.
    Jessica Gubbels, Dave van Kann en Maria Jansen | 2012

    Children’s rights and citizenship: A perspective for inclusive and democratic education and care for young children
    Christel Eijkholt | 2022

    Effecten van kinderopvang op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen
    Paul Leseman en Thomas van Huizen | 2022

    Minimal groups increase young children's motivation and learning on group-relevant tasks
    Allison Master en Gregory Walton | 2013

    Cultural diversity in teachers’ group-centered beliefs and practices in early childcare
    Saskia van Schaik, Paul Leseman, en Sanne Huijbregts | 2014

    Security of children's relationships with nonparental care providers: A meta-analysis
    Lieselotte Ahnert, Marin Pinquart, en Michael Lamb | 2006

    Hallmarks of participation – children’s conceptions of how to get access to communities in Norwegian Early Childhood Education and Care (ECEC)
    Marianne Ree, Marit Alvestad, en Eva Johansson | 2019

    First do no harm: How teachers support or undermine children’s self-regulation.
    Deborah A. Phillips, Jane Hutchison, Anne Martin, Sherri Castle, Anna D. Johnson, en The Tulsa SEED Study Team | 2022

    How teachers co-regulate children’s emotions and behaviour in socio-emotionally challenging situations in day-care settings.
    Kristiina Kurki, Hanna Järvenoja, Sanna Järvelä en Arttu Mykkänen | 2018

    The Prosocial Classroom: Teacher Social and Emotional Competence in Relation to Student and Classroom Outcomes.
    Patricia A. Jennings en Mark T. Greenberg | 2009

    Enhancing Early Child Care Quality and Learning for Toddlers at Risk: The Responsive Early Childhood Program.
    Susan H. Landry, Tricia A. Zucker, Heather B. Taylor, Paul R. Swank, Jeffrey M. Williams, Michael Assel, April Crawford, and Weihua Huang; Jeanine Clancy-Menchetti, Christopher J. Lonigan, Beth M. Phillips; Nancy Eisenberg, Tracy L. Spinrad; Jill de Villiers, Peter de Villiers; Marcia Barnes; Prentice Starkey, Alice Klein en the School Readiness Research Consortium | 2014

    Trajectories of child externalizing problems between ages 3 and 10 years: Contributions of children's early effortful control, theory of mind, and parenting experiences.
    Sheryl Olson, Daniel Ewon Choe en Arnold Sameroff | 2017

    De basis van opvoeding en ontwikkeling
    Hans Meij | 2011

    Verdrag inzake de rechten van het kind
    Verenigde Naties | 1989

    Toekomst van de kinderopvang in het pedagogisch-educatieve ecosysteem van kinderen en jeugdigen: een verkenning
    Paul Leseman, Willeke van der Werf, IJsbrand Jepma, Frank Studulski, Suzanne Nelemans, en Pauline Slot | 2021

    Professionele ontwikkeling in een context van diversiteit
    Jan Peeters en Michel Vandenbroeck | 2015

    Onderzoek diversiteit en ouderbetrokkenheid in kindercentra
    Fuusje de Graaff, Elly Singer en Walter Devillé | 2006

    Waardevormend onderwijs en burgerschap. Een pleidooi voor kritisch-democratisch burgerschap.
    Hélène Leenders en Wiel Veugelers | 2004

    Children's rights and citizenship: A perspective for inclusive and democratic education and care for young children
    Christel Eijkholt | 2022

    Alert4you, professionalisering van medewerkers in de kinderopvang. Onderzoek naar de werkzame factoren.
    Annemiek Veen en Edith van Eck | 2021

    Inclusie door interprofessionele samenwerking: resultaten van de proeftuinen van PACT.
    Jeannette Doornenbal, Ruben Fukkink, Tom van Yperen, Marielle Balledux, Jolanda Spoelstra en Marloes van Verseveld | 2017

    The role of professionals in promoting diversity and inclusiveness
    Pauline Slot, Bénédicte Halba en Bodine Romijn | 2017

    Attunement between Parents and Professional Caregivers: A Comparison of Childrearing Attitudes in Different Child-Care Settings
    Marinus van IJzendoorn, Louis Tavecchio, Geert-Jan Stams, Mieke Verhoeven en Erna Reiling | Augustus 1998

    Partners in parenting. A study on shared childrearing responsibilities between parents and nonparental adults (Proefschrift
    Marije Kesselring  | 2 december 2016

    The Early Catastrophe.
    Betty Hart en Todd Risley | 2003

    The Utrecht Virtual Learning Environment Project: Improving Educational Partnerships in Multicultural Preschools
    Ryanne Francot, Martine Broekhuizen en Paul Leseman | 15-11-2019

    Early Head Start Relationships: Association with Program Outcomes
    James Elicker, Xiaoli Wen, Kyong-Ah Kwon, K. en Jill Sprague | 2013

    Meta-Analysis of Family-Centered Helpgiving Practices Research
    Carl Dunst, Carol Trivette en Deborah Hamby | 2007

    Family Socioeconomic Status and Consistent Environmental Stimulation in Early Childhood.
    Robert Crosnoe en collega’s | 2010

    Leraren en ouderbetrokkenheid. Een reviewstudie naar de effectiviteit van ouderbetrokkenheid en de rol die leraren daarbij kunnen vervullen.
    Joep Bakker, Eddie Denessen, Marjolein Dennissen en Helma Oolbekkink - Marchand | Oktober 2013

    At Home in Language. Design and evaluation of a partnership program for teachers with lower-educated parents in support of their young children’s language development
    Martine van der Pluijm | 2020

    Why do parents become involved in their children’s education? Research findings and implications.
    Kathleen Hoover-Dempsey en collega’s | 2005

    Trust in Schools: A core resource for school improvement.
    Anthony Bryk en Barbara Schneider | 2002

    The bioecological model of human development.
    Urie Bronfenbrenner en Pamela Morris | 2006

    Gedeelde opvoeding op het kinderdagverblijf
    Ellen Allewijn | 2009

    Factors influencing childcare workers’ promotion of physical activity in children aged 0–4 years: A qualitative study
    Sarah Wilke , Claudia Opdenakker , Stef P.J. Kremers en Jessica S. Gubbels | 2013

    Age of Peers and Early Childhood Development.
    Donald B. Bailey, Jr., Margaret R. Burchinal en R. A. McWilliam | 1993

    Kwaliteit van de babyopvang in Nederland: Gecombineerde metingen 2017-2019
    Pauline Slot, IJsbrand Jepma, Paulien Muller, Bodine Romijn, Celeste Bekkering en Paul Leseman | 2020

    Child Care Quality in The Netherlands Over the Years: A Closer Look
    Katrien O. W. Helmerhorst, J. Marianne A. Riksen-Walraven, Mirjam J. J. M. Gevers Deynoot-Schaub, Louis W. C. Tavecchio en Ruben G. Fukkink | 2015

    Do Stability of Care and Teacher–Child Interaction Quality Predict Child Outcomes in Early Head Start?
    Ji Young Choi, Diane Horm, Shinyoung Jeon en Dahyung Ryu | 2019

    The impact of childcare-group situational age composition on caregiver-child interactions
    Tatiana Diebold & Sonja Perren | 2020

    Effects of the Caregiver Interaction Profile Training on Caregiver–Child Interactions in Dutch Child Care Centers: A Randomized Controlled Trial
    Katrien O. W. Helmerhorst, J. Marianne A. Riksen-Walraven, Ruben G. Fukkink, Louis W. C. Tavecchio, Mirjam J. J. M. Gevers Deynoot-Schaub | 2017

    Horizontale en verticale groepen in kinderopvangcentra: Verkennend onderzoek naar de voor- en nadelen op basis van literatuurstudie en raadpleging van deskundigen.
    Su’en Kwok, Hans Meij en Anne Luc van der Vegt | 2010

    Does mixing age groups in early childhood education settings support children’s language development?
    Laura M. Justice, Jessica A. Logan, Kelly Purtell, Dorthe Bleses en Anders Højen | 2019

    Classroom Age Composition and Developmental Change in 70 Urban Preschool Classrooms
    Arlen C. Moller, Emma Forbes-Jones en A. Dirk Hightower | 2008

    Losing the ’monopoly’: A French experience of playwork practice.
    Baptiste Besse-Patin, Gilles Brougère en Nathalie Roucous | 2017

    Children’s use of environmental features affording risky play in early childhood education and care
    Patricia Obee, Ellen Beate Hansen Sandseter en Nevin J. Harper | 2020

    Everyday uncertainties: reframing perceptions of risk in outdoor free play
    Anita Nelson Niehues, Anita Bundy, Alex Broom, Paul Tranter, Jo Ragen en Lina Engelen | 2013

    Reliability and validity of a new instrument to measure tolerance of everyday risk for children
    Anna Hill en Anita Bundy | 2012

    Risky Play and Children's Well-Being, Involvement and Physical Activity
    Ole Johan Sando, Rasmus Kleppe en Ellen Beate Hansen Sandseter | 2021

    Early Childhood Education as Risky Business: Going Beyond What's "Safe" to Discovering What's Possible
    Rebecca S. New, Ben Mardell, & David Robinson | 2005

    Towards a re-conceptualisation of risk in early childhood education
    Mandy Cooke, Sandie Wong en Frances Press | 2019

    A professionalisation programme towards children’s risk-taking in play in childcare contexts: moral friction on developing attitudes and collegial expectations
    Martin van Rooijen en Gaby Jacobs | 2019

    Risky-play at school. Facilitating risk perception and competence in young children
    Ann Lavrysen, Els Bertrands , Leene Leyssen , Lieve Smets , Anja Vanderspikken en Peter De Graef | 2017

    Scaryfunny. A qualitative study of risky play among preschool children.
    Ellen Beate Hansen Sandseter | 2010

    Chillen, skaten, gamen. Opvattingen over kwalitatief goede buitenschoolse opvang in Nederland.
    Marianne Boogaard, Ruben Fukkink en Charles Felix | 2008

    Samenwerking in beeld 2. Basisscholen, kinderopvang en kindcentra: de stand van het land.
    Michiel van der Grinten, Marleen Kieft, Debbie Kooij, Marjolein Bomhof en Esther van den Berg | 2019

    Schoolkinderen en hun opvang. Wat leren ze ons over kwaliteit?
    Brecht Peleman, Caroline Boudry, Lieve Bradt, Tineke Van de Walle en Michel Vandenbroeck | 2014

    Caregiver involvement in infant peer interactions: Scaffolding in a social context
    Shannon Williams, Ann Mastergeorge en Lenna Ontai | 2010

    Using a group‐centered approach to observe interactions in early childhood education
    Saskia van Schaik, Paul Leseman en Mariëtte de Haan | 2018

    Two-to-three-year-old children's interactions with peers in child-care centres: Effects of spatial distance to caregivers
    Alain Legendre en Dominique Munchenbach | 2011

    Measuring interaction skills of caregivers in child care centers: Development and validation of the Caregiver Interaction Profile Scales
    Katrien Helmerhorst, Marianne Riksen-Walraven, Harriet Vermeer, Ruben Fukkink en Louis Tavecchio | 2014

    Training early childhood educators to promote peer interactions: Effects on children's aggressive and prosocial behaviors
    Lisa-Christine Girard, Luigi Girolametto, Elaine Weitzman en Janice Greenberg | 2011

    “Kijk eens wat ik kan!” Sociale praktijken in de interactie tussen kinderen van 4 tot 8 jaar in de buitenschoolse opvang
    Nynke van der Schaaf | 2016

    Explicit reasoning, creativity and co-construction in primary school children’s collaborative activities
    Sylvia Rojas-Drummond, Nancy Mazon, Manuel Fernandez en Rupert Wegerif | 2006

    Probleembesprekingen met samenwerkende kleuters
    Frans Hiddink | 2019

    Use and development of speech acts in different contexts in preschool classrooms
    Marjolein Deunk | 2009

    Examining the role of teacher presence and scaffolding in preschoolers’ peer interactions
    Ibrahim H. Acar, Soo-Young Hong en Chaorong Wu | 2017

    How to Play without Toys? A Playwork Experimentation in Paris
    Baptiste Besse-Patin | 2018

    Pedagogical quality of after-school care: Relaxation and/or enrichment?
    Ruben Fukkink en Marianne Boogaard | 2020

    Autonomy, Fairness and Active Relationships: Children’s Experiences of Well-being in Childcare
    Emma Cooke, Michelle Brady, Cheryll Alipio en Kay Cook | 2019

    Pedagogical tact. Knowing what to do when you don’t know what to do
    Max van Manen | 2014/2015

    Tijd voor pedagogiek: Over de pedagogische paragraaf in onderwijs, opleiding en vorming
    Gert Biesta | 2015

    The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior
    Edward L. Deci en Richard M. Ryan | 2000

    Executive functioning and school adjustment: The mediational role of pre-kindergarten learning-related behaviors
    Tyler R. Sasser, Karen L. Bierman en Brenda Heinrichs | 2015

    Activity settings and daily routines in preschool classrooms: Diverse experiences in early learning settings for low-income children
    Allison Sidle Fuligni, Carollee Howes, Yiching Huang, Sandra Soliday Hong en Sandraluz Lara-Cinisomo | 2012

    Mealtimes in Head Start pre-k classrooms: examining language-promoting opportunities in a hybrid space
    Erica M. Barnes, Jill F. Grifenhagen en David K. Dickinson | 2019

    Activity settings in toddler classrooms and quality of group and individual interactions
    Carolina Guedes, Joana Cadima, Teresa Aguiar, Cecília Aguiar en Clara Barata | 2020

    Use your words: The role of language in the development of toddlers’ self-regulation
    Claire Vallotton en Catherine Ayoub | 2011

    Working with toddlers in child care: Practitioners’ beliefs about their role
    Donna Berthelsen en Joanne Brownlee | 2006

    From External Regulation to Self-Regulation: Early Parenting Precursors of Young Children's Executive Functioning
    Annie Bernier, Stephanie M. Carlson en Natasha Whipple | 2011

    Developmental changes in infants’ and mothers’ pathways to achieving joint attention episodes
    Margaret Loy, Elise Frank Masur en Janet Olson | 2018

    Daniel Stern: Microanalysis and the Empirical Infant Research Foundations
    Beatrice Beebe | 2017

    De 1e 1000 dagen: het versterken van de vroege ontwikkeling. Een literatuurverkenning ten behoeve van gemeenten
    Symone Detmar en Marianne de Wolff | 2019

    Nonsense, common sense, and science of expert performance: Talent and individual differences
    Phillip L. Ackerman | 2014

    How to support toddlers’ autonomy: A qualitative study with child care educators
    Marilena Côté-Lecaldare, Mireille Joussemet en Sarah Dufour | 2016

    Proefschrift: Exploring childcare spaces. Young children’s exploration of the indoor play space in center-based childcare
    Ine van Liempd | 2018

    General comment No. 17 on the right of the child to rest, leisure, play, recreational activities, cultural life and the arts
    UN Committee on the Rights of the Child | 2013

    Ontwikkelingen in de kwaliteit van de Nederlandse kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang op basis van de gecombineerde metingen 2017 -2019
    Pauline Slot, IJsbrand Jepma, Paulien Muller, Bodine Romijn, Celeste Bekkering en Paul Leseman | 2019

    Overview of European ECEC curricula and curriculum template
    Kathy Sylva, Katharina Ereky-Stevens en Ana-Maria Aricescu | 2015

    European Framework of Quality and Wellbeing Indicators
    Thomas Moser, Paul Leseman, Edward Melhuish, Martine Broekhuizen en Pauline Slot | 2017

    Welbevinden en betrokkenheid als toetsstenen voor kwaliteit in de kinderopvang. Implicaties voor het monitoren van kwaliteit
    Ferre Laevers | 2016

    Child care quality in the Netherlands: From quality assessment to intervention (proefschrift)
    Katrien Helmerhorst | 2014

    Early childhood education and care in the Netherlands. Quality, curriculum, and relations with child development
    Pauline Slot | 2014

    Kwaliteit van babyopvang. Een literatuurstudie
    Harriet Vermeer & Marleen Groeneveld | 2017

    Pedagogische kwaliteit in de kinderopvang: Doelstellingen en kwaliteitscriteria
    Marianne Riksen-Walraven | 2004

    Tijd voor kwaliteit in de kinderopvang
    Marianne Riksen-Walraven | 2000

    Expertisecentrum Kinderopvang werkt samen met de sector in het belang van het zich ontwikkelende kind.

    Dus doe mee en word Toekomstmaker!

    Voor de brede ontwikkeling
    van kind én branche

    JA, ik doe mee! meer info over de Toekomstmakers 

    investeren in kinderopvang

    expertisecentrum kinderopvang beeldmerk

    Over ons

    • Over het Expertisecentrum
    • Werkwijze
    • Team
    • Investeren in kwaliteit
    • Ook bijdragen?
    • Oprichting
    • Georganiseerde evenementen
    • Privacyverklaring
    • Contact

    Snel naar:

    Pedagogische Kennisbasis

    Bibliotheek:
    Wetenschappelijke bronnen
    Praktijkvoorbeelden
    Kernwoorden
    Tools
    Berichten
    Podcast
    Registreren

    Contact

    Stichting Expertisecentrum
    Pedagogische Kwaliteit Kinderopvang

    Postadres
    Blikveld 60
    3147 PD Maassluis

    Bezoekadres
    In overleg

    KvK-nummer
    30247149

    06 - 248 121 25
    Mail ons

    Volg ons op

    Copyright © 2025 Expertisecentrum Kinderopvang. Alle rechten voorbehouden.

    Disclaimer