aandacht

Werkdefinitie

De natuur als pedagogische buitenruimte is een omgeving waarin kinderen actief en autonoom met de natuur in contact komen. De omgeving prikkelt de zintuigen en biedt gevarieerde mogelijkheden voor spel en exploratie. Het doel is om een diepe verbinding met de natuur tot stand te brengen, wat bijdraagt aan het welzijn en de ontwikkeling van kinderen.

aandacht

Dit onderwerp is nog volop in ontwikkeling.
Schrijf je in op de nieuwsbrief, zodat we je op de hoogte kunnen houden van de voortgang.

 

natuur al pedagogische ruimte plaatje

Hoe is de werkdefinitie tot stand gekomen?
Na een uitgebreide zoektocht naar, en screening van de literatuur over bewegen in de kinderopvang, heeft de betrokken onderzoeker een concept-werkdefinitie geformuleerd, die vervolgens is voorgelegd aan het ontwikkelteam. Na diverse gesprekken is het ontwikkelteam uiteindelijk gekomen tot de werkdefinitie zoals deze hierboven beschreven staat. Dit onderwerp is uitgewerkt op basis van het onderzoeksproject ‘Natuur als pedagogische ruimte’ gefinancierd door ZonMw (2017 t/m 2022).

Ontwikkelteam Natuur als pedagogische ruimte

Eindredacteur wetenschappelijke bronnen:
Marieke Platenkamp (Expertisecentrum)