Binnen het pre-COOL cohortonderzoek zijn kinderen vanaf tweejarige leeftijd gevolgd en zijn gegevens verzameld over gezinsfactoren, factoren in de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling en enkele schoolkenmerken. Van 2686 kinderen is onderzocht in hoeverre de genoemde factoren samenhangen met sociale ongelijkheid in de ontwikkeling van de schoolloopbaan tot 15-jarige leeftijd. Wat betreft vroeg ingrijpen blijkt uit het onderzoek dat de beste kansen liggen op het gebied van de executieve functies en kennis van de wereld.
Executieve functies (aandacht, werkgeheugen en ‘inhibitie’), die al op driejarige leeftijd werden gemeten, blijken namelijk een sterke voorspeller te zijn van sociale ongelijkheid. Het onderzoek laat ook zien dat burgerschapskennis sterk met sociale ongelijkheid samenhangt. We beschouwen dat in dit onderzoek als indicator voor algemene kennis (kennis van de wereld). Hieruit blijkt het belang van het compenseren voor een lagere algemene kennis bij kinderen met een ongunstige sociaaleconomische achtergrond.