Hoe pak je ontwikkelvoorsprong aan?
Naast de normale variatie in ontwikkeling, waarbij sommige kinderen een vlotte en anderen een wat tragere ontwikkeling doormaken, laat een klein deel van de kinderen op één of meer ontwikkelingsgebieden een aanzienlijk snellere ontwikkeling zien dan hun leeftijdsgenoten. Bijvoorbeeld: een kind van 6 maanden dat zich al optrekt tot staan in de box of een kind dat op een leeftijd van 2,5 jaar al “waarom-vragen” stelt, zoals “waarom beweegt de zon?”. Dit kan duiden op een ontwikkelingsvoorsprong.
In dit webinar deelt Janneke Tersteeg (onderzoeker bij NCJ) de laatste inzichten uit wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast hoor je inspirerende praktijkervaringen uit het ontwikkelteam. Je krijgt concrete handvatten ie je kunt gebruiken in jouw eigen praktijk en voorbeelden als inspiratie.
Het creëren van een inclusieve cultuur in de kinderopvang biedt voordelen voor álle kinderen, door het actief omarmen van alle vormen van verschillen in kinderen, ouders en professionals.
Primeur! Presentatie van nieuw onderzoek naar het effect van de ruimte en materialen op de exploratie van jonge kinderen.
Jonge kinderen ontwikkelen zich door de wereld om zich heen te verkennen: ze zijn voortdurend bezig hun eigen fysieke-, sociale- en cognitieve mogelijkheden te onderzoeken. Ze maken daarbij gebruik van de mogelijkheden die de ruimte om hen heen ze biedt. In een ruimte die jonge kinderen optimaal laat exploreren zijn de volgende zaken van belang: zichtbaarheid en overzicht, gevarieerde materialen, flexibele speelplekken, plekken om alleen, naast elkaar of met elkaar te spelen, ruimte en tijd voor ongestoord spel