Wat is pedagogische kwaliteit écht en hoe organiseer je die duurzaam? Laat je inspireren door de keynotes van Jochen Devlieghere en Paul Leseman tijdens Wetenschap Ontmoet Praktijk op 25 september. Bestel nu een van de laatste congrestickets.
Je hebt als directeur/bestuurder een scherp inzicht in de zakelijke aspecten van jouw organisatie, zoals de uurprijzen, bezettingscijfers, ziekteverzuim en huurprijzen. Maar wat weet je eigenlijk over de essentiële pedagogische kwaliteit op de groepen, daar waar het werkelijk om draait? Welke informatie is voor jou als bestuurder of directeur beschikbaar? En nog belangrijker, is deze informatie actueel en stelt het je in staat om gericht te sturen? Of ben je enkel afhankelijk van de GGD-rapportages?
Primeur! Presentatie van nieuw onderzoek naar het effect van de ruimte en materialen op de exploratie van jonge kinderen.
Jonge kinderen ontwikkelen zich door de wereld om zich heen te verkennen: ze zijn voortdurend bezig hun eigen fysieke-, sociale- en cognitieve mogelijkheden te onderzoeken. Ze maken daarbij gebruik van de mogelijkheden die de ruimte om hen heen ze biedt. In een ruimte die jonge kinderen optimaal laat exploreren zijn de volgende zaken van belang: zichtbaarheid en overzicht, gevarieerde materialen, flexibele speelplekken, plekken om alleen, naast elkaar of met elkaar te spelen, ruimte en tijd voor ongestoord spel